Viktor Orban in razboi cu Heineken pentru interzisa Csiki Sor!

Heineken vs Orban pentru CsikiBerea etnică maghiară din secuime – Igazi Csiki Sőr – şi-a pierdut dreptul de a purta acest nume, în urma un proces pierdut cu Heineken. Acum, FIDESZ, partidul premierului maghiar Viktor Orban vine cu o lege care ar interzice gigantului berar din Olanda să folosească în Ungaria simbolul său multicentenar – steaua roşie.

Budapesta se răzbună, astfel, pe Heineken, care, prin intermediul Justiţiei, a lipsit de brand berea secuiască! Heineken este acuzat de atitudine nedreaptă şi anti-ungurească. 

Totul vine sub pretextul unei legi ce interzice folosirea de produse ce promovează aşa-intitulate “simboluri totalitariste”, referire la trecutul comunist. Printre aceste simbolul, steaua roşie, folosită inclusiv de Heineken. Proiectul de lege prevede amenzi şi chiar închisoare pentru cei ce încalcă legea dorită de FIDESZ!

Culmea, FIDESZ recunoaşte că legea este cu dedicaţie. “Credem că trebuie să apărăm fiecare marcă ungurească, atunci când cineva îşi foloseşte poziţia dominantă de pe piaţă pentru a-i scoate de pe piaţă pe ceilalţi”, îl citează Bloomberg pe Kosa Lajos, liderul majorităţii parlamentare de la Budapesta. Mai mult, Kosa a caracterizat iniţiativa legislativă maghiară ca fiind “confluenţa a două probleme”, simbolurile totalitare şi… cazul Heineken. Acum, rămâne de văzut cum va reuşi Puterea de la Budapesta să nu pedepsească prin această lege şi alte branduri cu stea roşie, cu care Guvernul Orban nu este în conflict. Spre exemplu, apa minerală italienească San Pellegrino. Mai mult, Heineken este protejată de o decizie a Curţii Europene pentru Drepturilor Omului, din 2008 dar şi de o deciziei a Curţii Constituţionale a Ungariei, din 2013.

Un aspect incontestabil este dat de longevitatea multicentenară a stelei roşii Heineken. Potrivit producătorului olandez, cele cinci colţuri reprezintă cele patru ingredientele berii – apă, malţ, hamei, drojdie – iar al cincilea colţ de stea este dat de “magia berarului”. Aşadar, nicio treabă cu totalitarismul acuzat de regimul Orban, regim caracterizat, la rându-i, prin accente autoritariste.

Povestea adversităţii regimului Orban Viktor faţă de Heineken porneşte de la procesul câştigat în ianuarie 2017 de Heineken, împotriva berii etnice secuieşti Igazi Csiki Sor. Această bere comercializată atât în România, cât şi în Ungaria se promova ca fiind “Adevărata Bere Ciuc”, în traducere at literam. Cum Heineken deţine produsul Bere Ciuc, în 2012 a acţionat în judecată producătorul “Csiki Sőr”, susţinând că berea secuiască nu are dreptul să se folosească de brandul Csiki – Ciuc. În ianuarie 2017, Curtea de Apel Mureş a dat dreptate gigantului olandez Ciuc, astfel încât berarului din secuime i s-a interzis să-şi mai comercializeze produsul sub numele “Igazi Csiki Sőr”. Deja, pagina de Facebook a producătorului şi-a schimbat denumirea din “Igazi Csiki Sőr” în “Tiltott Igazi Sor“, ceea ce, tradus, înseamnă “Adevărata Bere Interzisă“. Înainte de punerea pe piaţă a berii, Igazi Csiki Sőr se înregistrase la Biroul European al Mărcilor. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *