Campania electorala: Banii fac diferenţa

reclama electorala bolojan cornel popa usl

E campanie electorala şi cei mai burduşiţi dintre candidaţi ne privesc din toate părţile: de pe uriaşele blocuri amplasate pe blocuri, de pe stâlpi, din staţiile de tramvaie şi chiar de pe tramvaie, de pe cilindrele publicitare amplasate pe spaţiul public etc. Au apărut bannere electorale de mărimi considerabile chiar şi pe spaţiile verzi. Şi de acolo, candidatul se asigură că e văzut din trei direcţii… Da, dom’le, au apărut şi pe spaţiile verzi. Doar nu degeaba e Oradea Capitală Verde!

Campioni la împânzirea oraşului sunt favoriţii alegerilor din 10 iunie. Peţitorii bine tunşi, parfumaţi şi cu maşina la scară.

Ilie Bolojan e cel mai şmecher. Conştient că orădeanul nu vrea să-i vadă poza peste tot, actualul primar apare cu şi fără poză, dar publicitatea sa împresoară oraşul. Actualul primar e campionul afişelor care-l promovează. Pentru cei ce nu s-au convins deja, e vremea pâlniei, prin care ni se toarnă la debit mare că „Faptele fac diferenţa”. În campania lui Ilie Bolojan e ceva din cea a lui Petru Filip, în 2004…

faptele fac diferenta bolojan

Alături de Bolojan, pe alocuri apare şi Cornel Popa. Cei doi ne transmit: „continuăm împreună”. Împreună între ei sau împreună cu noi?! La mare concurenţă cu candidaţii USL sunt cei ai PDL: Mihai Groza şi Radu Ţîrle. Primul, parcă mai prezent decât ex-şeful de la Judeţ, ne transmite că vrea la Primărie „din RESPECT pentru orădeni”. Timit, surâzătorul Groza încearcă să ne spună că administraţia Bolojan a cam lipsit respectul pentru orădeni. Sau asta am înţeles eu.

Un Radu Ţîrle mult mai sobru ca şi colegul său de partid îi asigură pe bihoreni că vrea să continue la şefia CJ „schimbarea în bine”. Pentru că acelaşi candidat ne asigură, după patru ani de mandat ca şef de Judeţ  că „tot greul e spre bine”.

În fine, udemeriştii Cseke Attila şi Pasztor Sandor completează „triunghiul de aur” al partidelor care vor să conducă Bihorul şi în următorii patru ani.

Trebuie să ştiţi, dragii mei cititori, că aceste afişaje electorale costă bani grei. Nu vreau să exagerez, aşa că mă opresc la ordinul sutelor de mii de euro. Sute de mii bune. Întrebarea care se pune este „de unde au domnii aceştia atâţia bani?”. Răspunsul meu: şi dacă, prin absurd (oare?) or fi având ei ceva conturi frumuşele deschise eventual prin Elveţia sau în nişte insule exotice, unde le verifică nimeni, banii nu vin de acolo. Sponsorii grei pentru campania electorală sunt tot firmele pe care le-aţi văzut în ultimii ani trebăluind prin oraş. Normal, anormal, trebuie că aşa stau lucrurile.

În mandatul lui Bolojan, firma Selina a beneficiat de un contract gras pentru întreţinerea străzilor şi a trotuarelor, precum şi pentru realizarea de parcări. Un contract încheiat pe o perioadă de 4 ani, timp în care Selina a încasat de la administraţia Bolojan 106 milioane de lei noi.  Adică circa 25 milioane de euro. Gras am zis? Obez, de-a dreptul! Desigur, nu toţi banii aceştia sunt profit curat, dar ceva îmi spune că profitul firmei tot ar fi pe la 25-30%. Dar nu e singurul contract semnat de Selina cu Primăria Oradea în ultimii patru ani. Şi atunci cum să nu-l susţii pe candidatul care ţi-a dat să mănânci o pâine foarte albă, vreme de patru ani?! E chiar omeneşte, nu? M-aş mira dacă patronul de la Selina, Beniamin Rus, nu s-ar fi convins deja, pe propria piele că „Faptele fac diferenţa”. O diferenţă consistentă îndeosebi la valoarea dividendelor…

O altă firmă care a câştigat destule contracte cu administraţia Bolojan a fost Abed Nego. Un exemplu relevant: realizarea piramidei din Primărie, dar şi a pasajului subteran de la Gară, spre strada Ecaterina Teodoroiu. Şi aici, faptele primarului au făcut diferenţa în conturile firmei.

Trecând la bannerele UDMR, nu pot să nu-mi aduc aminte de contractele generoase de care a beneficiat o firmă din Sălard, care în ultimii ani s-a dovedit a fi Prâslea cel Voinic al constructorilor bihoreni. Constructorul Sălard şi-a luat la dreapta nişte firme cu patalamale din Ungaria, îndeajuns pentru a primi contractele de reabilitare a Cetăţii Oradea, respectiv a Teatrului de Stat. Nu ştiu acum cât au valorat exact contractele acelea, dar vă asigur că se compară cu contractele Selinei.

Constructorul Sălard e o firmă inventată, practic, de cealaltă falangă a administraţiei locale – UDMR. De la lucrări minore realizate prin judeţ din bani guvernamentali (şi UDMR a fost în Guvernul Boc, să nu uităm), peste noapte constructorii din Sălard au îndeplinit toate condiţiile pentru a se apuca de lucrări pretenţioase în Oradea, precum cele două precizate mai sus.

reclama electorala cseke attila pasztor sandor udmr

În condiţiile astea, e normal ca Cseke Attila şi Pasztor Sandor să ne zâmbească de peste tot, promiţându-ne „Oradea sănătoasă” sau, în cazul lui Pasztor, să „Clădim Bihorul pentru fiecare”. Relativă treaba asta cu fiecare… Mai ales că tot ce a însemnat lucrări de amenajare pe Criş, în Oradea şi Bihor, a fost realizată nu de fiecare/oricare, ci de o singură firmă: Repcon. Iar banii au venit tot pe filiera UDMR, cu Laszlo Borbely ministru la Mediu şi Pasztor Sandor- director al Administraţiei Bazinale Ape Crişuri. Şi aici vorbim de zeci de milioane de euro.

În fine, Groza şi Ţîrle. Groza e de patru ani director la Hidroelectrica Oradea, pe un salariu generos de bugetar – mult peste cel al primarului, prefectului sau a preşedintelui CJ Bihor. La judeţ, Ţîrle s-a ţinut cinstit şi s-a luptat cu Selina, lăudându-se în schimb că nu lasă ca această firmă să-şi instaureze monopolul construcţiilor în Bihor.

groza din respect pentru oradeni

Şi atunci de unde banii? Să nu uităm, totuşi, că PDL a fost la guvernare în ultimii ani. Şi că programele guvernamentale au ajuns şi în Bihor, inclusiv cel al construirii de săli de sport. La Construcţii Bihor acţionar majoritar este fostul prefect Gavrilă Ghilea, revenit recent în PDL, cunoscut ca unul dintre aceia care au susţinut financiar partidul în mod constant. Ca şi Selina, această firmă e un jucător mare şi vechi pe piaţa construcţiilor din Oradea şi Bihor. Doar că, spre deosebire de Selina, Construcţii Bihor a mers mai mult pe construcţii civile: sedii (precum cel al IPJ Bihor), săli de sport, mall-uri (Era Shopping Park). În plus, Construcţii Bihor a câştigat contracte mari şi în Oradea condusă de Bolojan, precum introducerea utilităţilor în parcul industrial de pe Şoseaua Borşului şi realizarea parcării supraetajate în spatele Tribunalului.

Prin aceste contracte câştigate de firma unde acţionar e adversarul său politic, Bolojan a vrut să arate că în Oradea nu câştigă doar Selina… Dar la câţi bani a avut pe mână primarul de Oradea, a putut să jongleze cu firmele aşa cum a vrut. Cine crede că Ilie Bolojan e prost, se înşeală. E un politician hârşit, care ştie cu ce să scoată ochii orădeanului simplu, cel pe care nu-l intereseează ce e sub asfaltul din faţa blocului.

Aspectele prezentate mai sus au doar rolul de a oferi un indiciu. Nu sunt singurele firme care le sponsorizează acestor oameni campania electorală. Nici vorbă. Sunt doar exemple care arată direcţia. Cine e atât de naiv încât să mai creadă că un privat bagă o căruţă de bani în campania electorală doar pentru că a căzut pe spate, văzând ce frumos e candidatul? Bannerele electorale pe care le vedem peste tot sunt un indiciu clar că banii băgaţi acum pentru seducerea electoratului se întorc înmulţiţi la puterea n în timpul mandatului. Bani pe care, fiţi convinşi, îi numără atât cei care plătesc afişele, cât şi cei care ne zâmbesc şi ne transmit mesaje de pe aceste afişe.

Să nu se înţeleagă că am ceva cu firmele pomenite mai sus. Chiar nimic. Sunt convins că dacă aceste firme nu s-ar chema Selina, Constructorul Sălard, Repcon, Construcţii Bihor etc. s-ar chema altfel. Până la urmă, patronii acestor super-firme sunt băieţi deştepţi, orientaţi, care au priceput care e mersul lucrurilor nu doar la noi, în România. Pentru că modelul nu e inventat de români. Oamenii ăştia nu sunt nici mai răi, nici mai buni decât societatea în care trăim. Sunt, însă, mai deştepţi decât mulţi dintre noi, cei care stăm pe margine şi doar comentăm. Şi mai grav e că mulţi dintre noi nici măcar nu-şi mai ridică semne de întrebare.

Aşa cum în Evul Mediu regele, biserica şi feudalii lucrau împreună, fiind pe-o mână de cele mai multe ori, aşa avem acum o legătură ombilicală între politic şi marii jucători din domeniul construcţiilor. Şi aşa va fi întotdeauna, câtă vreme marile lucrări în România se vor realiza din bani publici iar licitaţiile vor fi la mâna aparatului de lucru din guverne, consilii judeţene, primării şamd.

În definitiv, ce mă deranjează cel mai mult la această oră este că unii dintre aceşti politicieni (nu toţi cei pomeniţi mai sus) ne cred proşti. Ei pozează în fete virgine, încercând să-i convingă pe orădeni că îi interesează să facă doar „fapte care fac diferenţa” pe un salariu de 3.500 – 4.000 lei, cât e salariul primarului de Oradea.

Despre cât de inteligente sunt mesajele candidaţilor, într-un episod viitor.

PS: să nu înţelegeţi din această postare că vă încurajez să votaţi partide precum cel al lui Dan Diaconescu. Dimpotrivă. PPDD mi se pare o insultă la adresa electoratului. Populismul şi ridicolul nu au limită în PPDD, partid înţesat în teritoriu de o mulţime de oportunişti. Inclusiv în Bihor. Nu m-ar şoca dacă după alegerile generale de la toamnă, domnu’ Dan ar bate palma cu Băsescu.

Citeşte şi:

Asfaltul ţine de foame. Oare?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *