Aeroportul Oradea prinde aripi europene

aeroport oradeaUn document al Comisiei Europene arată care sunt aeroporturile româneşti ce ar putea fi modernizate prin fonduri structurale (POS – Transport, Programul Regio). Lista de priorităţi a CE e realizată în urma unui studiu JASPERS – un instrument de expertiză al Băncii Europene de Investiţii, sponsorizat şi de CE – în care Aeroportul Oradea figurează ca prioritar, după aeroporturile din Iaşi şi Satu-Mare, dar înaintea Craiovei şi a aerogării din Tulcea.
Sunt şi aeroporturile puse pe lista neagră de europeni: Arad, Baia Mare, Tg. Mureş, Bacău, Suceava şi Kogălniceanu-Constanţa. Aceste oraşe sunt prea apropiate altor aeroporturi finanţabile sau vor beneficia de alte proiecte de infrastructură prin fonduri europene (rutieră sau cale ferată). Aerogările din Cluj şi Timişoara nu sunt finanţabile prin Programul Regio, ci prin alte instrumente de finanţare europeană, deoarece au trecut fiecare de 1 milion de pasageri, în 2010.
gheorghe pasc
Guvernul României a amânat ani la rândul deschiderea acestor axe de finanţare prin Regio. Inclusiv Aeroportul Oradea a avut de suferit din cauza acestui blocaj. Totuşi, Executivul a remis într-un final o Ordonanţă de Urgenţă ce vine în întâmpinarea documentului european. Astfel, noua pistă a aerogării locale ar putea fi, într-un final, finanţată.
„Pot să afirm aici că vom accesa banii care trebuiesc pentru modernizarea pistei Aeroportului!”. Sunt vorbele comandantului Aeroportului Oradea, Gheorghe Pasc, spuse ieri, în plenul Consiliului Judeţean. Comandantul Aeroportului a informat ieri că după ani de zile de blocaje, s-a primit, finalmente, undă verde pentru accesarea fondurilor europene de către Aeroportul Oradea. Pista Aeroportului trebuie urgent extinsă şi modernizată, pentru a repune aerogara orădeană pe harta operatorilor aerieni.
Emil Boc
GUVERNUL, ÎN AL 12-LEA CEAS
Pasc era ieri încrezător că de acum, lucrurile vor fi mai simple pentru reabilitarea pistei deoarece, recent, Comisia Europeană a emis un document extrem de important, care face referire la schemele de finanţare pe POS-Transport (Regio) pentru România. Între aeroporturile nominalizate de CE ca fiind prioritare pentru finanţarea pe POS-T Regio figurează şi Aeroportul Oradea. În acest document european, cu care Pasc a venit sub braţ la şedinţa CJ Bihor, Comisia Europeană a dat şi o sumă disponibilă pentru modernizarea pistei Aeroportului orădean: 18 milioane de euro.
În urma acestui document, iată că într-un final şi Guvernul României a emis o Ordonanţă de Urgenţă, care vine în întâmpinarea demersurilor CE şi care ar trebui să deschidă drumul spre absorbţia fondurilor europene de către aeroporturile româneşti. Conform comandantului Pasc, OUG respectivă a fost emisă de Palatul Victoria miercuri seara şi face referire exact la posibilităţile regiilor autonome aeroportuare, aflate în subordinea consiliilor judeţene – aşa cum e Aeroportul Oradea – de a accesa fonduri europene pe POS – Regio. În preambulul Ordonanţei, Guvernul face referire la o serie de acte europene şi obligaţii asumate chiar de Executiv cu Comisia Europeană, pentru absorbţia fondurile europene destinate aeroporturilor. În final, se arată că această OUG a fost emisă într-o „situaţie extraordinară, de urgenţă”, deoarece România s-a obligat faţă de CE, ca până la finalul lunii iunie 2011, să asigure cadrul legislativ naţional necesar conformării la cerinţele UE.
Aşadar, dacă această Ordonanţă de Urgenţă nu mai venea acum, banii europeni pentru aeroporturile româneşti puteau fi pierduţi!
sediul-comisiei-europene-de-la-bruxelles
CE POATE FI FINANŢAT ŞI CE NU
În Ordonanţa de Urgenţă, Guvernul dispune ca fiind necesară o Hotărâre de Consiliu Judeţean, prin care acesta să încredinţeze formal către Aeroport „prestarea serviciului de interes economic general” şi arată ce trebuie şi ce nu trebuie să conţină această prestaţie de servicii. Aceasta deoarece doar ce e considerat a fi de interes public poate fi finanţat din fonduri UE şi cofinanţat de la bugetul de stat. Adică piste, căi de rulare, platforme şi alte echipamente conexe acestora, se arată în OUG.
Aceeaşi OUG mai stipulează că alte activităţi comerciale, precum construirea, finanţarea, utilizarea şi închirierea terenului şi a clădirilor sau porţiunilor din acestea, inclusiv pentru hoteluri şi operatori economici din incinta aerportului, precum şi pentru restaurante, magazine şi parcări, nu pot fi finanţate din fonduri publice, europene şi de stat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *